Nieuwsarchief

2. Voorkom als crisisteam de 10 meest voorkomende fouten

Afbeelding

Als organisatie word je - doorgaans - niet vaak geconfronteerd met een crisis. Er zijn dan ook maar weinig mensen die praktijkervaring opbouwen als lid van een crisisteam. De adviseurs van Crion in de praktijk vaak dezelfde fouten die tamelijk eenvoudig kunnen worden voorkomen. De tien meest voorkomende fouten op een rijtje:

6. Eerst denken, dan doen
Bij een crisissituatie is het een natuurlijke reflex om in de “doe-modus” te schieten. Het is beter om eerst de tijd voor een grondige analyse te nemen. Check & doublecheck de feiten. En creëer tijd voor scenariodenken oftewel vraag je af hoe de film vanaf nu verder zou kunnen gaan? Die investering komt niet alleen de kwaliteit van de strategie en daaruit voortvloeiende acties ten goede, het scheelt uiteindelijk ook tijd.

7. Check de plannen
De crisisplannen en –procedures die voorhanden zijn, worden vreemd genoeg nogal eens vergeten tijdens een crisis. Het raadplegen van de adequate plannen zorgt voor structuur en verkleint de kans op fouten.

8. Gezond verstand
Alle crisisplannen en –procedures ten spijt zijn gezond verstand en pragmatisme vaak onontbeerlijk om een crisissituatie ècht te managen. Zeker als de reguliere systemen en procedures ontoereikend zijn. Of als een crisis net even anders loopt dan vastgelegd in de crisisplannen en – procedures.

9. Zorg voor een logboek
Benoem iemand in het crisisteam die een gedetailleerd logboek bijhoudt. Welke informatie kwam wanneer binnen? Welk besluit is genomen? Wie is verantwoordelijk voor welke acties? Neem vervolgens regelmatig de tijd om te controleren of alle acties zijn uitgevoerd.

10. Beëindig officieel
Als het einde van de crisis in zicht lijkt, de vermoeidheid toeslaat, er opluchting is en de stapels regulier werk die zijn blijven liggen om aandacht roepen, wordt nog wel eens vergeten om de crisis officieel te beëindigen, het crisisteam te ontbinden en dat mee te delen aan de organisatie.