Nieuwsarchief

Zie jij wat er gebeurt?

Afbeelding

News travels fast. En dan vooral bad news. In een tijd waarin vrijwel iedereen de mogelijkheid heeft een miljoenen bereik te genereren via Twitter of een simpele blog kan nieuwsverspreiding in een stroomversnelling raken. De combinatie met slinkende niieuwsredacties en de hogere werkdruk voor journalisten werkt dan ook niet bevorderlijk. Bijna 80% van de journalisten publiceert berichten zonder de feiten vooraf te checken. Een snell publicatie gaat voor de correcte publicatie. Online kan je achteraf immers eenvoudig een publicatie corrigeren.

Ongeveer de helft van de journalisten vindt social media de meest belangrijke informatiebron. 73% maakt dan ook gretig gebruik van die content. In een (potenciële) crisissituatie is het dan ook belangrijk om te weten welke informatie gepubliceerd wordt. En op welke locatie. Deze informatie helpt je in de voorbereiding op een crisissituatie. Welke scenario's zijn er mogelijk? Met welke stakeholders/influencers hebben we te maken? Monitoring is een vereiste.

 

Drie voordelen van monotoring:

  • Je blijft alert op berichtgeving rondom uw organisatie en relevante issues
  • Je verkrijgt input om scenario's uit te werken en boodschappen voor te bereiden in het geval van een crisissituatie
  • Je kunt analyseren wie belangrijke influencers zijn met betrekking tot een issue. Ken je ze? Kan je ze ook via een ander kanaal dan social media spreken?

Monitoring helpt om inzichten te verkrijgen, al zijn we er van bewust dat het ook wel een te veel inzichten biedt. Belangrijke regel bij monitoring is om alles in de context te blijven zien. Waar komt een bericht vandaan? Is het een reactie op een eerder bericht of artikel? Alleen op de manier brengt monitoring jouw organisatie verder. Je hebt een gedegen voorbereiding  op wat gaat of kan komen en je hebt tijdens een crisis snel inzicht in de berichtgeving. Het is een middel om de regie meer in eigen hand te krijgen.